REGISTRE
TABELLER
VARIABLER
 
 
 
Dødsårsagsregisteret
Kort om registeret
Når en person dør i Danmark, foretager en læge ligsyn. Lægen udfylder en dødsattest, som kort fortalt ender hos Sundhedsdatastyrelsen. Dødsattesten rummer en række oplysninger i forbindelse med dødsfaldet. Det er disse oplysninger, der danner basisfor dødsårsagsregisteret. Dødsårsagerne er de centrale data i registeret, men det indeholder også andre oplysninger, fx dødsdato, dødssted, oplysninger om evt. obduktion, køn, alder på dødstidspunktet og bopælskommune. Registret rummer data fra 1970 og frem.
Lovgivning og anmeldelse
Dødsårsagsregisteret har hjemmel i Sundhedsloven (§182 i LBK nr. 1202 af 14/11/2014) og Autorisationsloven (§19 i LBK nr. 877 af 04/08/2011). Siden 1. januar 2007 har det været lovpligtigt at indberette dødsattester på personer døde i Danmark elektronisk, jf. BKT. nr. 1046 af 20/10/2006 om dødsattester. Jævnfør § 19 i Autorisationsloven er en autoriseret sundhedsperson forpligtet til at afgive de indberetninger og anmeldelser, som af hensyn til den offentlige sundhed afkræves vedkommende af sundhedsmyndighederne, og til at opfylde den oplysnings- og indberetningspligt, der i øvrigt påhviler vedkommende efter lovgivningen. En autoriseret sundhedsperson, der tilsidesætter en indberetningspligt efter autorisationslovens § 19, kan straffes med bøde, jf. § 81. For yderligere information henvises til https://www.retsinformation.dk Dødsattestens side 1 skal indberettes af den læge, der har foretaget ligsynet. Dødsattestens side 2 kan derimod indberettes af en anden læge, end den læge, der har foretaget ligsynet. Er der ved en fejl registreret forkerte oplysninger om dødsfaldet, skal den læge, der har forestået indberetningen, korrigere dette. Anmeldelse Registeret er anmeldt som administrativt register til Datatilsynet: Jnr.: 2001-54-0733, Behandling af oplysninger om dødsårsag. Jnr.: 2013-54-0313, Dødsårsagsregisteret. For yderligere information henvises til http://www.datatilsynet.dk ”Man skelner grundlæggende imellem behandling i administrativt øjemed eller i videnskabeligt/statistisk øjemed. Et eksempel på et administrativt formål kunne være ”at forsyne de myndigheder, der er ansvarlig for tilsyn med det nødvendige datagrundlag”. Behandling i videnskabeligt/statistisk øjemed kunne eksempelvis være ”at bidrage til den medicinske forskning”. Hvorfor er det vigtigt at skelne mellem administrativt og videnskabeligt/statistisk øjemed? Af persondatalovens § 5, stk. 2 fremgår det, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse formål. Senere behandling af oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Dette betyder med andre ord, at hvis indsamling af oplysninger oprindeligt er sket i administrativt øjemed, må man gerne senere behandle oplysningerne i videnskabeligt/statistisk øjemed. Modsat fremgår det af persondatalovens § 10, stk. 2, at følsomme oplysninger (herunder helbredsoplysninger), der indsamles i videnskabeligt/statistisk øjemed, ikke senere må behandles i andet end videnskabeligt/statistisk øjemed. Det samme gælder behandling af andre oplysninger, som alene foretages i statistisk eller videnskabeligt øjemed. Oplysningerne må desuden kun videregives til tredjemand efter forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden (Datatilsynet). Dette betyder med andre ord, at hvis oplysninger er indsamlet i videnskabelig/statistisk øjemed, må oplysningerne ikke senere behandles med andre formål. Kontroløjemed Det er vigtigt at gøre sig klart, om der skal ske sammenstilling eller samkøring af oplysninger i kontroløjemed. Grunden til dette er, at hvis dette skal ske, kræver det hjemmel i lov. Med ordet ”kontrol” menes kontrol, som foretages såvel før som efter, der er truffet en afgørelse over for en person. Det kunne for eksempel være kontrol med, om en borger, der modtager førtidspension, opfylder kravene for dette. ” Der foretages ingen samkøring/sammenligning af oplysninger i kontroløjemed hvad Dødsårsagsregisteret angår.
t_dodsaarsag_2
Tabellens indhold
Tabellen indeholder oplysninger om dødsfald for danskere med adresse i en dansk kommune, som er døde i Danmark i perioden 2002 og frem. Dødsårsagerne er de centrale oplysninger i tabellen, men der er også oplysninger som cpr-nummer, dødsdato, køn, alder på dødsdato, om obduktion er foretaget m.v. Data om dødsfald i perioden 1970 – 2001 er indeholdt i tabellen T_dodsaarsag_1. Den vigtigste strukturelle forskel mellem de to tabeller afspejler, at den tilgrundliggende dødsårsag bestemmes på forskellige måder. For perioden 1970 – 2001 blev den udelukkende bestemt via manuel kodning (efterbehandling). For perioden 2002 og frem er den tilgrundliggende dødsårsag bestemt via det automatiske kodningsprogram ACME. Den tilgrundliggende dødsårsag er indeholdt i variablen c_dodtilgrundl_acme. Se også beskrivelsen af denne.
Periode: 2002-
Funktion: Hovedtabel med unikt indhold
Sidst ændret: 13-11-2014 af KAF
Tabelenhed: En række indeholder unikke oplysninger om et dødsfald. Der kan ikke være oplysninger om samme dødsfald i flere rækker.
c_dodssted
Variablebeskrivelse
Angiver dødssted for afdøde i overordnede kategorier. Sygehus eller hospice, bopælsadressen, kendt adresse eller sted uden kendt adresse. Dødsstedet er det sted, hvor døden er indtrådt. Var afdøde indbragt livløs til sygehus, men forsøgt genoplivet, er dødsstedet sygehuset, hvor genoplivningsforsøget fandt sted. Indtraf døden under transport til sygehus, er sygehuset ligeledes dødsstedet. For dødssted uden for sygehus præciseres det, hvorvidt der er tale om plejehjem, eget hjem eller andet. For dødssted på afdødes bopæl angives blot præcisering eget hjem eller plejehjem. Er afdøde fundet død angives findested (se variablen c_findested).
Format: Karakter
Periode: 2002-
Længde: 2
Kodesæt: Lokale Koder
Kilder: Variablen er angivet på dødsattestens side 1. Indberettet enten elektronisk eller på papirblanket.
Kendte databrud/ændringer: Kendte databrud/ændringer Der er databrud for variablen efter indførelsen af den elektroniske dødsattest i 2007. Dette skyldes, at mange dødsattester – trods indførelsen – ikke blev indberettet elektronisk, men fortsat på papirblanket. Selvom andelen af elektroniske indberetninger siden er steget betydeligt bliver attestens ”side 1” ” - som blandt andet rummer information om døds- eller findested - fortsat ofte kun indberettet i papirversion. For perioden 2007 til 2012 mangler årligt 20 – 25 pct. af dødsattestens side 1 i den elektroniske udgave, hvor oplysninger om døds- eller findested er angivet. En undtagelse herfra var 2009, hvor oplysninger blev tastet manuelt. Data er således ukomplette for årene 2007-2008, 2010 og frem. For året 2009 mangler kun knap 3 pct. af oplysningerne. Andelen af indberettede dødsattester er stigende hvert år, så der i 2014 nu kun mangler 10 pct. af attesterne. Bemærk, desuden, at i perioden 2002 – 2006 regnes hospice som et plejehjem og er derfor angivet som ”eget hjem”. Fra 2007 og frem regnes hospice som et sygehus.
Værdier: Se link til regneark.
Sidst ændret: 18-11-2016 af CLR